Bel ons: 088 - 4696477

Home » Nieuws » ‘Familiebedrijf: Koester uw identiteit en gebruik deze in uw communicatie’

‘Familiebedrijf: Koester uw identiteit en gebruik deze in uw communicatie’

Masterstudent Katharina Hubmann en bachelorstudent Paulina Grillo hebben de Ten Clarenwater Thesis Award gewonnen.

Tijdens de uitreiking van de Familiebedrijven Award 2017 werd de Ten Clarenwater Thesis Award uitgereikt aan de beste masterscriptie en de beste bachelorscriptie over familiebedrijven. De prijs is een initiatief van het Landelijk Expertisecentrum Familiebedrijven van hogeschool Windesheim de Stichting Ten Clarenwater. Beide studenten wonnen een bedrag van € 2.500,- en publicatie van hun scriptie. De inzendingen voor de prijs waren afkomstig van elf verschillende universiteiten uit Nederland, Zweden, Engeland, Italië en Duitsland.

Beste masterscriptie 

De Duitse Katharina Hubmann, die aan de Universiteit Maastricht studeerde, schreef in 2016 de winnende masterscriptie over familiebedrijven. Zij deed onderzoek naar de identiteit van familiebedrijven en hoe zij daarover communiceren. De resultaten laten zien dat communicatie over de identiteit van het familiebedrijf een positief effect heeft op de bedrijfsprestaties mits het aansluit op de beleefde identiteit. De jury was onder de indruk van de kwaliteit van haar onderzoek: de combinatie van het theoretische raamwerk, data vanuit een kwantitatief onderzoek en de verbinding met de daadwerkelijke communicatie op de websites van de bedrijven. ‘Het toont aan dat familiebedrijven hun identiteit moeten koesteren en gebruiken als strategisch element’, aldus de jury. Zij meldt dat de masterscriptie van Lutz Stoffels van Universität Witten/Herdecke uit Duitsland een eervolle vermelding verdient.

Beste bachelorscriptie

Paulina Grillo schreef de beste bachelorscriptie van 2016. De scriptie van de studente van WHU / Otto Beisheim School of Management uit Duitsland gaat over de impact van niet-economische doelen van familiebedrijven op de financiële besluitvorming binnen het bedrijf. Grillo deed een kwalitatief onderzoek bij Duitse familiebedrijven en stelde vast dat de bereidheid om niet-economische doelen los te laten toeneemt wanneer er meer sprake is van externe financiering in het familiebedrijf. ‘Een relevant en interessant onderzoek, zeker ook gelet op de beperkte kennis die er tot nu toe op dit terrein is ontwikkeld. De uitkomsten zijn intrigerend en de beslisboom die Grillo heeft ontwikkeld, is zeer bruikbaar’, aldus de jury. De bachelorscriptie van Franziska Holle, student van WHU- Otto Beisheim School of Management uit Duitsland, kreeg een eervolle vermelding.

Familiebedrijven en hoger onderwijs

‘Met deze Award willen we stimuleren dat er in het hoger onderwijs meer aandacht komt voor het familiebedrijf’, zegt Ilse Matser, directeur van het Landelijk Expertisecentrum Familiebedrijven. ‘Hoewel het het meest voorkomende type onderneming ter wereld is, komen nog maar weinig studenten in contact met de bijzondere kenmerken en de uitdagingen van ondernemende families en hun bedrijven. Ook vinden we het belangrijk dat de kennis over familiebedrijven verder wordt ontwikkeld. Dat de prijswinnaars bekend zijn gemaakt bij de uitreiking van de Familiebedrijven Award geeft het extra glans, en is wellicht een extra stimulans voor de studenten die momenteel aan het afstuderen zijn om voor de volgende editie mee te doen.’